tisdag 13 oktober 2015

Lektör?


Jag har funderat på det här med lektörsläsning. På ett vis vill jag skriva klart mitt manus (inklusive en hel del omskrivningar förmodligen) och sedan skicka det direkt till lämpliga förlag. Jag är nämligen otroligt nyfiken på om jag kan få några nyttiga kommentarer. Och förstås helst någon som tycker om det jag skrivit.

Andra stunder försöker jag förklara för mig själv att det bästa för mitt skrivande borde vara att först skicka manuset till en lektör som kan gå igenom det och ge feedback. Det om något borde ju hjälpa mig att bli en bättre författare i framtiden. Nackdelen är att det kostar som en kortare semester utomlands och att jag behöver vääääääänta.... och det kan vara frustrerande när man vill sjösätta sitt fartyg så fort som möjligt.

Om det blir lektörsvägen så tänkte jag använda mig av Författarcentrums lektörstjänst. Där är både författare och lektör anonym och priset helt okej och tydligt i förhand. Ett tips är också att man på deras hemsida kan läsa om tio vanliga fallgropar när du skriver ditt manus!

Sedan vill jag säga att jag är medveten om att jag nog borde fokusera på att skriva klart manuset först och främst. Men samtidigt tycker jag om att planera för en framtid där mitt manus existens är en självklarhet. Det gör att jag känner mig mer motiverad, snart är jag där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar