fredag 23 oktober 2015

3 författartyper

Jag hörde någonstans om att det finns tre olika slags författare, men jag kommer inte ihåg vem som sa det. Personen menade i alla fall på att författare kan kategoriseras in i murarna, arkitekterna och konstnärerna.

Muraren - är den som bygger upp sin historia tegelsten för tegelsten för att det till slut ska bilda ett färdigt hus.

Arkitekten - gör först upp en ritning som visar på hur manuset ska struktureras och går sedan efter sin ritning.

Konstnären - skriver som den känner för. Lite här och lite där. Mycket får tas bort men ur textmassan växer en historia fram.



Själv tillhör jag nog murarna. Jag skriver i kronologisk ordning, för jag vill uppleva historien som läsarna sedan kommer att göra. Jag har ingen färdig plan utan bara några övergripande tankar om vart jag är på väg. Vissa av tegelstenarna är lätta att mura dit, andra tar längre tid. Men jag hoppar aldrig över någon av dem. Hur skriver du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar