måndag 5 oktober 2015

Att måla med ord


Jag gillar ord, hur de kan böjas, omvandlas och sättas i en ordning så att de bildar en perfekt mening. En mening som säger det den ska och som förmedlar den känsla jag vill ge vidare. Ibland läser jag böcker med korta, precisa meningar och blir imponerad av hur författaren lyckas få med allt och lite till i så få ord. Ofta imponeras jag också av långa böljande meningar som blir till små färglösa konstverk. Var mina egna meningar hamnar varierar och jag söker febrilt efter min röst, mitt sätt att formulera mig. Men jag börjar få en aning.

Några andra guldkorn vid meningsbyggande är en synonymordbok online och Svenska Akademiens ordbok på nätet. Den sistnämnda är perfekt när ens karaktärer lever och verkar i en annan tidsepok och man ibland behöver veta när vissa ord började användas i vårt svenska språk (dock hittar du bara än så länge ord från A-T).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar