tisdag 5 april 2016

Hooked redan från starten

Under påsken läste jag ut en underbar bok av författaren Les Edgerton som heter Hooked och har en underrubrik som lyder "write fiction that grabs readers at page one and never lets them go". Jag har läst om boken på diverse utländska skrivbloggar och blev intresserad. Det känns ju nämligen som att starten på boken är så himla viktig nuförtiden. Förlagen eller läsarna vill fastna direkt.

Den här boken går verkligen in på allt i detalj. Du får veta var du bör börja din historia och på vilket sett du absolut inte borde göra det. Du får tips på vad dina första sidor inte bör innehålla (inte mer bakgrund än nödvändigt!) och vad de bör innehålla för att fängsla läsarna. Du får tips på dramatiska första meningar. Ja typ allt. Och det passar alla genrer.

Jag lärde mig också en del nytt som man bör tänka på kring inciting incident (händelsen som startar hela hjältens resa) som kommer hjälpa mig otroligt mycket. För i boken skrev författaren om något som han kallar The Initial Surface Problem, vilket är händelsen/problemet som får din karaktär att börja agera eftersom denne tror att detta är hens riktiga problem. Men den riktiga anledningen till att karaktären startar sin resa är från början dold och blir inte klar för karaktären eller läsaren förrän boken knyts ihop på slutet. Det kallar författaren för ett Story-Worthy Problem.

Så exempelvis:
Kalle får höra talas om en fängslad prinsessa (Inciting incident).
Kalle tänker att han vill bli kung och att hitta prinsessan är hans bästa chans att nå dit (The initial surface problem).
På slutet kommer han dock fram till att han egentligen ville bli sedd av sin mor som alltid favoriserade hans storebror och att han egentligen borde lära sig älska sig själv som han är, med eller utan hans mors bekräftelse (Story-worthy problem)

Les menar att det var viktigt att man som författare redan från starten av boken är medveten om dessa problem. Dels för att få en bra start men också för att din bok ska få ett djup genom hela historien.

Om någon är intresserad av att lära sig mer kan jag verkligen rekommendera Hooked. Jag hade dock lite svårt att få tag i den hos de svenska nätbokhandlarna men den går alldeles utmärkt att beställa hos t.ex. brittiska Amazon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar