tisdag 15 mars 2016

Skadad av skrivandet?

Jag lyssnade på en bok nyligen av uppskattad svensk författare som jag verkligen har gillat genom åren. Men den här gången märkte jag saker med hans text. Hur han använde favoritord om och om igen som jag skulle ha redigerat bort. Och hur alla hans karaktärer pratade på samma sätt. Verkligen alla använde samma slags ord, samma sätt att bygga upp meningar. Ingen skillnad alls.

Jag blev irriterad och tyckte nästan att det var slappt skrivet av författaren. Men samtidigt är jag ju medveten om att jag läst honom förut och gillat hans sätt att skriva. Kanske ligger felet hos mig då? Att jag blivit så analytisk och skadad av mitt eget skrivande att jag inte kan uppskatta läsningen längre.

Men nej, så tror jag inte det kan vara. Jag gillar ju fortfarande att läsa och jag kan verkligen uppskatta bra och välskriven litteratur. Jag har väl bara blivit lite mer kräsen.

Någon annan som upplevt något liknande?


2 kommentarer:

  1. Ja gud ja, jag har jätte svårt att läsa böcker på svenska nu när jag själv redigerat min text och jobbat så länge med den. Jag tycks inte kunna stänga av analyserandet av texten när jag läser. Böcker på engelska går mycket bättre så jag håller mig till det en stund :-) Tror att det är ganska vanligt att man drabbas av detta fenomen när man själv skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, läsa på engelska kanske går bättre alltså. Jag brukar ju göra det då och då men jag har inte tänkt på om det är annorlunda. Men det är bra för jag har en hel del engelska titlar som står på vill-läsa-listan framöver :)

      Radera