lördag 12 mars 2016

Det här med struktur

Nu har jag överlevt tentaveckan och kan fokusera på annat som är kul :)
Till min nästa roman vill jag vara mer strukturerad. Helst vill jag veta vad som ska hända innan jag ens börjar skriva på den. Jag tror jag föredrar att skriva på det sättet. I alla fall om man tänker på alla strandade romanprojekt jag har haft genom åren som har stannat därför att jag inte vet vart de är på väg.


Så för att lära mig hur jag ska strukturera upp min roman har jag läst den här boken som har lärt mig mycket kring det (och en del annat på köpet). Författaren förespråkar en 3 akts-struktur som är uppdelad på cirka 60 scener (15 i första akten, 30 i andra och 15 i sista). Väldigt intressant sätt att tänka kring skrivandet.

I boken går hon sedan igenom vad de olika akterna bör innehålla. Den påminner lite om W-strukturen jag tidigare har skrivit om, fast att den går in i mycket mer detalj. Och det är lite väl mycket att gå igenom i det här blogginlägget men exempelvis bör akt 1 innehålla Status Quo (livet som vanligt), katalysatorn, förnekelse, möte med guru, acceptans och handling.

Om ni är intresserade av läsa mer om hur man kan strukturera upp sin roman kan jag absolut rekommendera Plot Perfect av Paula Munier. Sen vet jag inte om jag kommer följa hennes metod till punkt och pricka men hon har absolut gett mig många bra verktyg som jag kan använda mig av. Plus att boken går igenom så mycket mer, som att hitta idéer att bygga på, hur du skriver mångbottnade karaktärer, hur du får upp driv i handlingen och lite annat smått och gott.

Trevlig helg!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar