onsdag 3 februari 2016

Om manuset

Jag tänkte att det kanske var på tiden att jag skulle avslöja lite om vad för slags roman jag egentligen har skrivit. Jag har nog varit lite hemlighetsfull med det, både här och för min omgivning. Vet inte riktigt varför egentligen, så hög tid att ändra på det tycker jag!

Fast jag är inte helt hundra på vilken genre den skulle räknas in i :) Men det är åtminstone en slags historisk spänningsroman för vuxna (thriller kanske?) med övernaturliga inslag (men inte särskilt mycket). Handlingen utspelar sig till största delen i Stockholm på sent 40-tal.
 

Så här skulle jag beskriva handlingen lite kort just nu (men det går nog och få till det bättre efter lite finputsning):
Ingen visste att pressens älskling, den charmerande och vackra jazzsångerskan Fredrika Lindkvist bar på en hemlighet. Inte förrän sonen Gustav hittar ett brev i samband med hennes död, får han vetskap om den bortadopterade halvsyster han aldrig sett men alltid levt i skuggan av.

Gustav beger sig iväg till Köpenhamn för att söka upp sin syster som sägs vara sinnesslö, en idiot. Men färden blir inte som han tänkt, systern är försvunnen sedan många år. Jagad av den danska polisen för mord. Och när de sista livstecknen av henne dyker upp i Stockholm och i Gustavs egna hem blir sökandet plötsligt till en flykt.


Dock är romanen ännu titellös. Tänk att det ska vara så svårt att hitta rätt titel..

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar