måndag 8 februari 2016

5 tips när du skriver en historisk roman

Det är inte helt lätt det där, att skriva en historisk roman som utspelar sig under en tid då jag inte ens var född. Varenda scen jag skriver blir då lite extra krånglig och jag behöver ställa mig frågor som:

Använde man sig av sådana där ord? Hur såg ett kök ut i en förortslägenhet till Sthlm egentligen? Vilka vitvaror hade man? Hur fungerade telefonväxeln/telegram? Vad var modet just det året? Fanns det handskfack i bilen?

Ja, alltså man kommer på en hel del frågor längs med vägen som behöver besvaras. Så nu har jag sammanställt några av de tillvägagångssätt jag har använt mig av i skrivandet av en historisk roman.
Tips nr 1:
Läs litteratur/skrifter/bloggar om tidsepoken du skriver om. Det finns nog en hel del om du kikar på nätet och på biblioteket. En av mina absoluta favoriter var Stockholm på 1940-talet - beredskapsår och efterkrigstid i unika färgbilder med färgfotografier(!) av huvudstaden så att jag själv bland annat kunde ge beskrivande bilder av de färgsprakande neonparaderna längs med gatorna i innerstan.

Tips nr 2:
Läs litteratur som skrevs under tidsepoken du skriver om, både skönlitterärt och annat. Här är syftet mer att få en känsla för språket och vad det talades om på den tiden. Får du tag på brev eller dagboksanteckningar och dylikt kan det vara guld värt!

Tips nr 3:
Svenska akademiens ordbok på nätet som du finner här. Om du är osäker på hur länge ett ord har använts i det svenska språket (vilket jag var hela tiden) kan du slå upp det så visas det vilket år ordet först synts i tryckt form.

Tips nr 4:
Leta efter digitala arkiv. Jag ville gärna veta hur Stockholms stadskarta såg ut på 40-talet och hur en del större byggnader såg ut både invändigt och utvändigt (exempelvis bibliotek) och jag hittade massor av material på www.stockholmskallan.se men det finns säkerligen andra stadsarkiv från andra platser i Sverige.


Tips nr 5:
Se rörliga bilder från din tidsperiod (beroende på tidsperiod förstås). Du hittar massor på  www.filmarkivet.se/sv/. Här hittade jag bland annat informationsfilmer till folket om checkhantering, barnbidrag och annat som staten ville informera folket om. Sedan får man förstås se hur omgivningarna och modet ser ut.

Bonustips:
Om det finns personer kvar i livet från den tidsperiod som du skriver om, rådfråga! Eller ännu bättre, låt dem läsa ditt utkast!


Hoppas att mina tips har varit till någon nytta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar