tisdag 26 januari 2016

Redigeringsrunda nummer 2


Nu så är jag äntligen igång med redigeringen igen och den här gången har jag skrivit ut hela manuset. Och oj vad mycket nya saker man ser när man kommer undan från datorskärmen.

      (Älskar mina suddbara bläck- och överstrykningspennor)

Jag har försökt att läsa på så mycket som möjligt om redigering. Men mitt största problem är att jag är en underwriter som de säger på engelska. Många menar att man i redigeringen behöver ta bort ca 10 % av orden, men skulle jag göra det skulle det bli totalt oläsligt. Istället försöker jag lägga till 10 % så att läsaren inte ska bli alltför förvirrad.

Sedan behöver jag göra karaktärerna lite mer tydliga och konsekventa i sitt sätt och språk. Personbeskrivningar vet jag att jag varit snål med så det ska också fixas till.

Men det ska nog gå bra det här! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar