söndag 31 januari 2016

Att redigera i Word

Gaah! Vad frustrerande det är!

Så här ligger det till. Jag har skrivit hela boken i Word, vilket jag tycker ha fungerat hyfsat bra. Kanske har det fungerat så bra därför att jag skriver ganska mycket i ordning och inte behöver hoppa hit och dit i texten. Sen tycker jag att Word är användarvänligt och jag gillar hur den räknar orden nere i hörnet och hur lätt den sparar åt mig på mitt Onedrive-moln (det är viktigt med back-up!). 

Men nu när jag försöker redigera den här stora textmassan i Word. Jag blir tokig! Jag scrollar och scrollar för att klippa och lägga till. Och för att gå tillbaka och titta på en mening kan det ta minuter, bara för att hitta den. Word är inte ett bra program när man vill jobba organiskt med en textmassa. Klippa och lägga till lite här och lite där. Flytta scener och jämföra texter. 



Är man en skrivande person har man ju förmodligen hört om Scrivener men jag har alltid varit skeptisk och tänkt att Word och anteckningsböcker fungerar fin fint. Men kanske finns det en poäng med ett program där man lätt kan hoppa mellan olika scener eller kapitel. Och flytta dem med bara ett musklick. Sen är jag lite förtjust i den väldigt visuella anslagstavlan, där alla ens scener automatiskt blir till kort (som du kan färgkoordinera efter egen fantasi).

Kanske får ge Scrivener ett försök till nästa bokprojekt. Har du någon erfarenhet av programmet?

1 kommentar:

  1. Jag har inte prövat! Men berätta gärna sen om det är något att ha =)

    SvaraRadera