lördag 7 november 2015

Förbättra scener

När jag var på biblioteket råkade jag hitta den här boken, Konsten att döda - Så skriver du en kriminalroman av Sören Bondesson. Jag skriver ingen kriminalroman (jag läser inte ens några om man bortser från äldre pusseldeckare) men jag tänkte att den ändå kunde vara intressant. Jag tar ju faktiskt död på en del personer i boken.

Och jag måste säga att den var väldigt bra. Bland annat tog han upp en lista på vad varje scen bör innehålla. Perfekt att titta lite extra på nu under redigeringen. Här är några av punkterna han tar upp:

* Vad är syftet med scenen?
* Är karaktärerna tillräckligt tydliga utifrån vad de har för funktion?
* Känns scenen trovärdig? Agerar karaktärerna övertygande utifrån de förutsättningar du har gett dem?
* Använder du alla fem sinnena? Syn, hörsel, doft, smak, känsel?
* Förmedlar scenen några känslor?
* Hur är förhållandet mellan dialog, tillbakablickar, beskrivningar och spänning?
* Har scenen en fungerande början och slut? Liknar den för mycket andra scener?
* Upprepar du dig i språket? Se över meningsbyggnad och stryk onödiga meningar.

 (Källa: Sören Bondesson)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar